- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 06 July 2021, Tuesday 10:06
- 9209 kez okundu
Bu kez Cizre’den İdil’e doğru yol alma gerekçemizi Süryani köylerini ziyaret etmek oluşturuyor.
Süryaniler derken, kadim bir halktan söz ediyorum.
Asurluların, Sümerlerin, Aramilerin, Keldanilerin ve Babillilerin devamı olan bir halktan. Üstelik Hristiyanlık inancını benimseyen ilk kavimden söz ediyoruz. Hristiyanlık öncesi çok tanrılı dinlerde de var olan Süryaniler, tek tanrılı dinle yani Hristiyanlıkla birlikte kimliklerini bulurlar. Birçok şehrin kuruluşunda Süryanilerin izleri çıkar karşımıza. Diyarbakır, Mardin, Urfa, Irak’ta ki birçok kent, Lübnan ve Suriye’nin bütün kentleri. Belki de bu yüzden ‘Süryani’ sözcüğünün ‘Suriyeli’ anlamını taşıdığı ileri sürülür. Suroyo/Suryoyo (Süryani) isminin Asur isminden türediğini savunan bir başka tez olduğu gibi, Arami kralı Suros’tan geldiği de bir başka düşünceyi oluşturur.
Süryani sözcüğünün oluşma gerekçesi her ne olursa olsun, bütün bu tezler Süryanilerin Mezopotamya’nın kadim halklarından olduğunun göstergesidir.
Anayurtları olan Ortadoğu coğrafyası başta olmak üzere, Dünyanın birçok yerinde yaşam süren Süryanilerin tahmini nüfusu 5 milyon olarak belirtiliyor. Ülkemizdeyse bir dönem en kalabalık Hristiyan topluluğunu oluştururken, günümüzdeyse yine tahmini 25 bin Süryani yurttaşımız bulunuyor. Yıllarca azınlıklara uygulanan planlı ya da plansız baskılar, Süryanileri Avrupa ülkelerine göçe zorlamış.
Anadolu’da üstelik anayurtlarını oluşturan coğrafyada var olmak, ciddi anlamda ‘direnmek’le eş anlamlı. Mardin-Nusaybin-Batman-Cizre dörtgeninde yani şu an bulunduğumuz coğrafyada yer alan Turabdin Dağı, Süryaniler için oldukça özel bir konuma sahip. Tanrıya İman Edenlerin Dağı’ anlamına gelen Turabdin Dağı’na yakın olan bu bölgedeki Süryani köylerinden Haberli Köyü’ne yöneldiğimizi, yol üzerindeki tabeladan anlıyorum.
Ovadan ayrılan araç, hafif eğimli yoldan yükselerek köye ulaşıyor.
Yine yörede ismi değiştirilen köylerden biri olan Haberli Köyü’nün asıl ismi ‘Basibrin’miş. Süryanice ya da Aramice olan Basibrin / Bsorino ‘Rüzgârlı yer’ anlamını taşıyormuş.
Köyün hemen kuzey batısında ve bütün coğrafyaya hâkim bir konuma inşa edilmiş olan Mor Eşahyo Kilisesi’nin yarım silindir şeklindeki salonundayız. Taş bir yapı olan kilisenin görkemli konumuna yakışır bir şekilde, özenli bir salonun içinde olduğumuz fark ediliyor. Salonun duvarlarına işlenmiş ‘haç’ işareti, ahşap kürsünün üzerindeki kutsal kitaplar ve salonun yönünün baktığı yerdeki yüksekliğe (doğru olursa sahneye) yine özenle yerleştirilmiş kutsal figürler ilk dikkati çeken ayrıntılar benim için. İçinde bulunduğumuz bu Süryani kilisesi, ibadet mekânı olmanın ötesine giderek köy çocuklarına okul görevi de görüyor. Köyde bir ilkokul olmasına rağmen, buradaki eğitimin dini, sosyal ve hepsinden önemlisi dil yani Süryanice öğrenilmesi açısından köy çocukları için oldukça önemli.
Bütün bu ayrıntıları, kilisede eğitmenlik görevi yapan Besim’in aktarımından öğreniyoruz. Zayıf bedenini dayadığı kürsüden, meraklı bütün sorularımızı ya da duymak istediklerimizi o kadar sakin aktarıyor ki, bir eğitmenden daha çok din adamı sanırsınız. Elbette içinde bulunduğumuz mekânın kutsallığı da, sözcüklerin boşluğa daha yumuşak düşmesini sağlıyor.
Besim, köyde şu an 24 ailenin yaşıyor olmasının ötesinde, köyün verdiği çok fazla göçü ve buna rağmen göç edenlerin köylerine olan düşkünlüğünü, kilisenin 1951’de ciddi bir onarım gördüğünü, komşu Kürt köyleriyle ilişkilerini ve köye yerleşmek isteyen başka etnik ailelere olan bakış açılarını tek tek aktarıyor.
Besim’in sakin aktarımından köyüne olan sevgisini hatta aidiyet duygusunu hissetmemek olanaksız.
Haberli Köyünde şu an 24 mesken olmasına karşın 25 de kilise olduğunu öğrenince, köyün geçmişinin canlılığı anlaşılabiliyor. Öte yandan bu köy 3 patrik, 3 patrik yardımcısı ve 31 metropolit çıkarmış. Bu basit sayıların köyün sosyal, siyasal ve kültürel zenginliğini ortaya koyması açısından önemli olduğunun altını çizmeliyim.
Kilisenin içinde yer alan vaftiz odasına doğru yöneldiğimde, tütsü için buhurdanlık ve özenle asılmış beyaz önlükler dikkati çekiyor. Beyaz önlüklere işlenmiş sırmalar, önlük sahibinin konumu ya da cinsiyetini belirliyor. Zira kilisede kız ve erkeklerden oluşturulmuş koronun giydiği bu beyaz giysiler, önemli günlerde ilahi söylerken kullanılıyormuş. Elbette Pazar ayinlerinde de.
Vaftiz, Hristiyanlığa geçişin önemli bir ritüeli. Çocuk, Hristiyan anne babadan doğsa bile Papaz tarafından yıkanıp vaftiz edildiği an Hristiyan olabiliyor. İçinde bulunduğumuz Mor Eşahyo Kilisesi’nde vaftizin gerçekleştiği bölümden bahçeye çıkıyoruz. Keskin bir sıcağın dövdüğü bahçenin ortasındaki ağacın gölgesine sığınmış yedi-sekiz çocuğun meraklı ama bir o kadar da keyifli yüz ifadeleri ile karşılaşıyoruz. Pek misafire alışık olmadıkları için, sakin köylerini canlandıran minik grubumuz elbette ilgi alanları oluyor. Gabriel, Adar, Michael ve diğerleriyle yaptığımız küçük sohbette Süryanice üzerine sorularımızı da yanıtlıyorlar. En eski dil olan Süryanice, İsa Mesih ve havarilerinin konuştuğu bir dildir aynı zamanda.
Konuşuyoruz, gülüşüyoruz ve hatta dertleşiyoruz. Sonrasında da köyün sokaklarına dalıyoruz. Hep beraber tabi ki.
Öncelikle altını çizmek isterim ki, Haberli Köyü’nün sakinleri kendi inanç ve kültürlerini yaşatıyorlar. Hem de inatla. Bütün ötekileştirilmeye ya da yalnızlaştırılmaya rağmen.
Köy sokakları altyapı çalışmaları yani su ve kanalizasyon borularının değişiminin kargaşasını yaşıyor. Bütün bu çalışmaları köy ahalisi gerçekleştiriyormuş. Elbette masrafını da. Köyün hemen girişinde yer alan kahvehane tarzı dinlenme mekânı da, yine köy ahalisinin imecesiyle yapılmış. Bitmek üzere olan ‘yaşlılar evi’ köyün en anlamlı inşalarından biri. Yine köy ahalisinin emek ve katkılarıyla gerçekleşen bu bina, köyde yalnız kalanlar için bir güvence olması düşünülmüş.
Tarım ve az da olsa hayvancılık köyün geçim kaynaklarından. Aşağıda görülen badem ağaçları ve mercimek tarlaları tarımın en önemli nirengi noktalarını oluşturuyor. Eskisi gibi olmasa da üzüm bağları yine köy için oldukça önemli. ‘Bakari’ cinsi üzümün sadece köylerinde yetiştirildiğinin altını çiziyor, Besim.
Köyden sessizce ayrılıyoruz.
Haberli Köyü, sonrasında uğradığımız Sare ve Öğündük Köyleri, bölgenin bütün sıkıntılarına rağmen zengin bir kültürün mirasçıları olarak yaşıyorlar. Üstelik Süryaniliğin inanç ve kültürlerini yaşatarak.
Tam altı bin yıl öncesine dayanan tarihleriyle, bir ‘dünya mirası’ olduklarını bilerek ayrılıyorum, coğrafyadan.
-
24.06.2024 BUTİK MURAT
-
14.11.2023 KADDAK DEVE BAYRAMI / PINARCIK KÖYÜ
-
03.10.2023 RUM MAHALLESİ’NDEKİ ‘OSMANLI ÇEŞMESİ’
-
28.07.2023 YENİ MİLÂS HALKEVİ DERGİSİ 1936-1937
-
07.07.2023 MİLAS HALKEVİ
-
04.07.2023 TİFTİK ETİ
-
20.06.2023 ESKİ MEZARLIK
-
09.06.2023 ÇAPUTCU HANI’NDA BİR ODA
-
06.06.2023 SABİHA TEYZEM
-
30.05.2023 ÇAPUTCU HANI
-
23.05.2023 SAKARYA İLKOKULU’NUN KUZEY CEPHESİ. YIL 1938
-
06.10.2022 MİLAS ‘KIZ MEKTEBİ’
-
04.10.2022 MİLAS ‘ERKEK MEKTEBİ’
-
03.10.2022 ERMENİSTAN’DAKİ PENCERE…
-
29.11.2021 KIBRIS’TA BİR MARONİT KÖYÜ ; KORUÇAM / GİRNE
-
23.10.2021 NİYAZİ YALÇINKAYA’YI UĞURLARKEN…
-
14.10.2021 YAHUDİ HALKASI
-
06.10.2021 ANADOLU’NUN SON ERMENİ KÖYÜ; VAKIFLI / ANTAKYA
-
06.08.2021 CO MEHMET, öldü.
-
28.07.2021 BAHADDİN AĞA KONAĞI’NDAN EMİN AĞA KONAĞI’NA; DUVAR RESİMLERİ
-
22.06.2021 ANADOLU’NUN UNUTULAN KAVMİ ‘NASTURİLER’İN PEŞİNDE; ÇUKURCA / ŞIRNAK
-
15.06.2021 YALNIZLIĞA TERK EDİLMİŞ BİR EZİDİ YERLEŞİMİ; MAĞARA KÖYÜ / İDİL
-
08.06.2021 KATO DAĞI’NIN ZİRVESİNDE BİR ‘KELDANİ ‘ KÖYÜ; CEVİZAĞACI / BEYTÜŞŞEBAP
-
23.10.2020 TARİHİ AYAKKABICILAR ARASTASI / ÇORUM
-
01.01.2020 ŞİİLİĞİN KUTSAL KENTİ ; MEŞHED
-
30.12.2019 ÖMER HAYYAM’IN NİŞABUR’U
-
24.12.2019 LUT ÇÖLÜ’NÜN GÜZEL İNSANLARI…
-
18.12.2019 İran’da Bir Dünya Yurttaşı; ALİ AMCA
-
16.12.2019 İRAN’DA BİR EMANETÇİ
-
23.09.2019 KROMNİ VADİSİ / GÜMÜŞHANE
-
21.09.2019 SANTA / GÜMÜŞHANE
-
16.09.2019 SARIÇİÇEK KÖY ODALARI / GÜMÜŞHANE
-
09.09.2019 EKMEĞİN PEŞİNDEN - 4 KÜRTÜN HARÇ EKMEĞİ / GÜMÜŞHANE
-
02.09.2019 15 AĞUSTOS MERYEM ANA PANAYIRI / GÖKÇEADA
-
27.08.2019 GÖKÇEADA’NIN (ESKİ) RUM KÖYLERİ…
-
14.06.2019 AĞLAYAN GELİN ( TERS LALE) / HAKKARİ
-
12.06.2019 AĞLAYAN GELİN ( TERS LALE) / HAKKARİ
-
22.01.2019 Güllük’ün Geçmişinde Kalan Bir Kültür; GECE PAZARI
-
16.08.2018 Açılışı gerçekleşen Milas Uzunyuva’dan ilk izlenimler …
-
12.07.2018 Keçiborlu’nun Kuyucak Köyünde Lavanta Zamanı
-
06.07.2018 Zampara Altını
-
28.02.2018 Noussa Karnavalı (İskeçe / Yunanistan)
-
18.12.2017 Hikâyesi Olan Şeyler Dükkânı / 2 - ‘Devrim Yüzüğü’
-
12.12.2017 Ekmeğin Peşinden – 3 / Taban Gevreği (Gölcük / ÖDEMİŞ)
-
23.11.2017 Hikâyesi Olan Şeyler / 1 - Zeytin Jetonları
-
15.11.2017 Ulu Cami’nin güney cephesi
-
24.10.2017 Kentin ileri gelen zevatı, 30 Ağustos’ta …
-
19.10.2017 Bazen... / fotoğrafların peşinden ...
-
06.10.2017 ‘Vitrindeki Kaplan’ın peşinden Samos’a …
-
12.09.2017 Terzizadelerin Evi’nin balkonundan Sakarya İlkokulu
-
06.09.2017 Ekmeğin Peşinden -2- / İslamköy Ekmeği / Isparta
-
29.08.2017 Karahöyük Ekmeği / Acıpayam
-
06.05.2017 6 Mayıs ve Anneler ...
-
19.04.2017 Menderes Yolu’nda 3 gün …
-
07.03.2017 Bodrum’un geçmişinde kalan bir yerleşim: Girelbelen Köyü
-
28.02.2017 “Ütopya Hayallerin Prensesidir”
-
12.01.2017 Allahuekber Dağı’nda Üç Gün / Sarıkamış - Kars
-
10.01.2017 Milas’ın geçmişinde kalan şerbet: Sübye
-
02.12.2016 Kuruyunca içini gözler önüne seren Mumcular Barajı
-
24.11.2016 Manolya ve Nail Şaylan
-
16.11.2016 Bakkal Cavit
-
11.11.2016 Belen Camii ile Bütünleşmiş Bir Müezzin: Yılmaz Hoca (SİDAL)
-
09.11.2016 Terkedilmiş Tarihi Bir Mekân: ‘Eğirdir Garı’
-
03.11.2016 Tarih Öncesi Kaya Resimleri için; Latmos’un emanetlerinin peşinde bir yolculuk
-
28.10.2016 Phaselis Antik Kenti (Antalya)
-
20.10.2016 Geçmişten Geleceğe uzanan 800 yıllık Kültür: Pınar Pazarı
-
18.10.2016 Gelidonya Feneri’nde bir gece
-
23.09.2016 Bir ritüelin peşinden: Eren Günü (Sandras Dağı)
-
09.09.2016 Salda Gölü’nde zaman / Burdur
-
18.08.2016 Sırtçantamdakiler / H. Avni KUNDURACIOĞLU
-
08.06.2016 ‘Milas Arastası’nın 70’li yıllarına güzellemeler / 2 - Tüccar Terzi Hasan Budakoğlu
-
27.05.2016 Tarih 15 Nisan 1933; Milas’ın ‘Umumi Kuşbakışı Manzaralı’ Fotokartı
-
12.05.2016 2. Latmos Doğa Şenliği’nden izlenimler …
-
28.04.2016 İncirliin Mağarası ve Yarasalar
-
19.04.2016 Şefik Seren’in ‘Fotoğrafla Milâs’ının gölgesinde; BARDAK
-
31.03.2016 ‘Bodrum Leleg Yolu’ açılırken …
-
28.03.2016 PTT Memuru mührü basar: MİLÂS 26 EYLÜL 1967
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.